Retningslinjer for arbeid med åpenhetsloven
Innledning
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ble innført 01.07.22. Lovens formål er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Vårt arbeide bygger på OECD sine retningslinjer for flernasjonale selskaper, som er anbefalinger for å fremme ansvarlig næringsliv. De retter forventninger om at bedrifter skal bidra til blant annet å bevare miljøet, respektere menneskerettigheter, ivareta arbeidstakerrettigheter, unngå korrupsjon og smøring. Det forventes videre at bedrifter gjennomfører aktsomhetsvurderinger for å kartlegge, forebygge, begrense og gjøre rede for hvordan de håndterer konsekvenser av sin virksomhet.
Karlsen & Nordseth Entreprenør AS (heretter kalt KNE) jobber allerede med disse temaene gjennom vårt arbeide både med påsekontroll av leverandører, helse, miljø og sikkerhet samt miljøarbeid.
Plan for arbeid med åpenhetsloven
Arbeidet med Åpenhetsloven er grovt sett organisert i følgende arbeidsfaser:
Forankring
Styret har det overordnede ansvaret for å forankre og sikre etterlevelse av Åpenhetsloven. Dette innebærer et overordnet ansvar for at det er etablert nødvendige rutiner og tiltak. For å sikre overholdelse av loven skal det gjennomføres jevnlig gjennomgang av relevante interne og eksterne dokumenter og systemer sammen med øvrige dokumenter i KNE sitt KS system. Dette inkluderer både eksisterende dokumenter og dokumenter som skal utarbeides; policy for ansvarlig næringsliv, etiske retningslinjer, leverandørerklæring, innkjøpspolicy og risikostyring mv.
Kartlegging og vurdering av negativ påvirkning
Kartlegging av egen virksomhet
Forhold som skal vurderes i egen virksomhet er anstendige arbeidsforhold som helse, miljø og sikkerhet, likestilling og diskriminering, klima og miljø, personvern og forretningspraksis i hele organisasjonen.
Tiltak
Tiltak som iverksettes skal ha utgangspunkt i faktiske forhold og vesentlig risiko ut fra funn i punktet over. Eksempler på dette kan være: HMS plan, personalhåndbok, likestillingspolicy, avfallsplan, medarbeidersamtaler og etiske retningslinjer.
Kartlegging av leverandørkjeden består av følgende steg:
-
Klassifisere leverandører basert på leverandørtype, geografi, omsetning og miljøsertifisering.
-
Dialog med prosjektledere som jobber med leverandørene for å avdekke mistanke om risiko.
-
Vurdering og kartlegging av risiko for faktiske og mulige negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ut fra resultatene i steg 1 og 2.
Tiltak
Tiltak som iverksettes skal ha utgangspunkt i faktiske forhold og vesentlig risiko ut fra funn i punktet over. Det skal utarbeides egne rutiner for:
-
Dialog med leverandører gjennom møter og e-post samt stille krav.
-
Innhente signatur på leverandørerklæring.
-
Innhenting av bakgrunnsopplysninger for nye leverandører.
-
Gjennomføre kontroll av lønns- og arbeidsvilkår.
Overvåking, gjennomføring og resultater
Avvik skal følges opp og håndteres i henhold til interne retningslinjer. Mindre avvik kan gjenopprettes ved krav om retting, opplæring/veiledning eller utarbeidelse av handlingsplan for å rette opp identifiserte mangler. Dersom brudd ikke rettes opp kan gradvise sanksjoner som økonomisk trekk, stans i arbeid eller avslutning av kontrakten gjennomføres.
Kontakt
Klager eller informasjonsforespørsler om vårt arbeide med å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold kan sendes til: post@karlsen-nordseth.no. Skriv gjerne «åpenhetsloven» i emnefeltet.